Każda firma, która chce stale się rozwijać, rozszerzać grono swoich klientów i zwiększać zyski, musi świadomie podążać za zmianami zachodzącymi na rynku. Dotyczy to zwłaszcza starszych marek, które istnieją oraz działają w swojej branży już od wielu lat. Z czasem, w ich przypadku konieczne może okazać się wprowadzenie pewnych istotnych zmian wizerunkowych. Ich głównym celem będzie lepsze dostosowanie firmy do aktualnych realiów i pozyskanie nowych odbiorców.
Czym jest rebranding?
Rebranding to bardzo szerokie pojęcie, które może przybierać wiele różnych form. Może ograniczać się do niewielkiego liftingu wizerunku marki, który ma na celu jej lepsze przystosowanie do aktualnych realiów rynkowych. Może być także całościowym procesem, który z jednej marki stworzy zupełnie nową. Ten ostatni wariant jest zwykle stosowany w ostateczności, w sytuacji, kiedy marki chcą całkowicie zerwać ze swoim dotychczasowym wizerunkiem. W większości przypadków rebranding ma natomiast na celu zmianę sposobu postrzegania marki przez odbiorców poprzez wprowadzenie mniejszych lub większych zmian wizerunkowych.
Rebranding cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród firm posiadających wieloletnią historię. Marki, które istnieją od 10, 20, a nawet 50 lat, muszą liczyć się z tym, że z czasem ich wizerunek przestanie być aktualny. Na rynku pojawią się nowe podmioty, posiadające aktualne, zgodne ze współczesnymi trendami wizerunki, które z czasem zyskają nad nimi przewagę i zabiorą im klientów.
Aby tego uniknąć, warto rozważyć rebranding. Jego głównym celem będzie unowocześnienie i dostosowanie wizerunku firmy do aktualnych realiów. To swoisty powiew świeżości, który pozwoli firmie nabrać wiatru w żagle, odzyskać uwagę stałych klientów oraz pozyskać tych nowych, którzy do tej pory, często z powodów wizerunkowych, nie zwracali na nią uwagi.
Rebranding, lifting i redesign. Czym się różnią?
Rebranding może przybierać różne formy. Nie należy jednak mylić go z liftingiem i redesignem, które są odmiennymi działaniami. Wszystkie je łączy wprowadzanie pewnych istotnych zmian w obszarze firmowego wizerunku, różni natomiast ich zakres. Rebranding jest procesem całościowym, który obejmuje wiele różnych obszarów działalności firmy. Lifting to natomiast znacznie węższy proces, który ogranicza się jedynie do wprowadzenia pewnych widocznych zmian w obrębie logo i graficznych elementów marki. Świetnie sprawdzi się w przypadku firm, które chcą lekko odświeżyć swój wizerunek, np. poprzez unowocześnienie logo.
Redesign to natomiast jeszcze węższy proces, który również dotyczy wizualnej otoczki marki. Jego celem jest wprowadzenie niewielkich modyfikacji w zakresie określonych elementów identyfikacji wizualnej marki, które nie spełniają już swojej roli. Może to być zarówno logo, jak i wystrój firmowych wnętrz, wygląd materiałów reklamowych czy dress code pracowników. Redesign, podobnie jak lifting, poprawia i unowocześnia wizerunek marki, lecz nie zmienia jego ogólnego wydźwięku – to leży bowiem w gestii rebrandingu, który jest procesem bardziej złożonym, dotykającym niemal wszystkich sfer działalności marki.