Breaking News

Trybunki reklamowe Grant na swój innowacyjny projekt Przeprowadzanie rebrendingu w firmie Kilka gadżetów reklamowych leży na stole Kobieta zajmuje się diagnostyką dokumentów w firmie

Niezależnie od tego, czy pracujesz z klientem bezpośrednio, czy obsługujesz go w inny sposób – warto abyś posiadał umiejętność słuchania ich. Empatyczne słuchanie, wbrew pozorom, jest niezwykle ważne w biznesie. Z tej umiejętności warto korzystać i zrobić z niej jak największy użytek. Jeśli więc nie chcesz płoszyć swoich klientów brakiem empatii, to koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem.

Jak więc skutecznie słuchać klientów? Dlaczego to takie ważne? I co jeszcze warto o tym wszystkim wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Jak skutecznie słuchać klientów?

  • Przede wszystkim przestań dużo mówić. Ogólnie większość osób uważa, że w biznesie powinno się dużo rozmawiać, aby stworzyć jak najlepszą komunikację z klientem. Jednak w znacznej części przypadków jest to po prostu błąd. Nie wszyscy wiedzą, że w oczach twoich klientów, znacznie większą wartość stanowić będzie milczenie przedsiębiorcy. Warto być też otwartym na to, co mówi klient.
  • Słuchaj, a nie tylko słysz. To znaczna różnica. Nie wystarczy bowiem tylko słyszeć słów, które wypowiada twój klient. To w sumie nie jest nic trudnego i właściwie każdy z nas to potrafi. Znacznie trudniejszym, ale też bardziej wartościowe jest słyszenie. A więc rzeczywiste zarejestrowanie tego, co usłyszeliśmy, przetworzenie tego i naprawdę zajęcie się tematem.
  • Nie warto też interpretować. Jednym z główniejszych błędów, o jakich wspominają specjaliści, w kontekście komunikacji z klientem, jest nadmierne interpretowanie jego słów. Nie tylko zresztą słów, ale również jego przeżyć, emocji i gestykulacji. Odpowiednie słuchanie bowiem zakłada, że klient to zupełnie odrębny byt, ze swoimi własnymi emocjami i sposobami patrzenia na świat. A także osobnym bagażem doświadczeń.
  • Staraj się pomagać. Rozmowy z klientami zazwyczaj mają na celu rozwiązanie jakiegoś problemu albo nurtujących kwestii. Przedsiębiorca ma więc takiej osobie pomóc. A może to zrobić poprzez empatyczne słuchanie go. Jeśli odpowiednio będziemy tą czynność wykonywać, to będziemy mogli zaoferować mu właściwą pomoc.
Sprzedawczyni w kawiarni słuchająca klienta
Źródło: Pexels
  • Skup się. Na pewno z takich konwersacji warto wyeliminować tak zwane i znane pewnie wszystkim „przeszkadzajki”. Chodzi tutaj przede wszystkim o przerywanie czy rozpraszanie jego i swojej uwagi. Warto więc zademonstrować klientowi swoją uwagę i skupienie skierowane wyłącznie w jego stronę.
  • Powtarzaj słowa klienta. Takie powtarzanie czy parafrazowanie podczas słuchania, pokazuje klientowi, że rzeczywiście go słuchasz i że dobrze go rozumiesz. Warto jednak pamiętać, aby to powtarzanie nie było jakieś nagminne i nad wyraz. Wówczas z pewnością nie jest to przyjemne i komfortowe dla klienta.
  • Trzymaj się jednego głównego założenia. Ważne jest, abyś pamiętał, że twój klient doskonale wie, co jest najważniejsze w jego opowieści – w problemie albo kwestii, z którą do ciebie przyszedł. Nie możesz więc pozwolić, aby klient, z którym rozmawiasz odniósł inne wrażenie. Twoim zadaniem jest obdarzać go szacunkiem i podtrzymywaniem dialogu.
  • Twórz podsumowania. Nic tak nie utwierdzi twojego klienta w tym, że został wysłuchany, jak twoje podsumowanie rozmowy, które zrobisz. Ważnym zadaniem, w kontekście przedsiębiorcy, jest wydobycie pewnej esencji wypowiedzi klienta. Jeśli już przejdziesz do konkluzji, to możesz na głos docenić to, co usłyszałeś. Zadanie dodatkowych, szczerych pytań, na pewno stworzy jeszcze lepsze wrażenie na twoim kliencie.

Dlaczego efektywne słuchanie jest tak istotne?

Ta umiejętność odpowiedniego słuchania przydaje się w każdej branży, jednak przede wszystkim w handlu. Forma komunikacji, jaką jest między innymi efektywne słuchanie, ma na celu często rozwiązanie problemu albo przegadanie jakiejś kwestii. Wszystkie te zadanie staną się zdecydowanie łatwiejsze, jeśli dobrze zrozumiemy problem.

Po drugie odpowiednie słuchanie sprawi, że Ty i twoja firma będziecie lepiej postrzegani. Jako przedsiębiorstwo empatyczne, przyjazne, dla którego liczy się dobro klienta.

One thought on “Kilka praktycznych porad, jak skutecznie słuchać klientów – to koniecznie musisz wiedzieć!

  1. janka54 pisze:

    Koniecznie muszę ten artykuł podesłać mojej koleżance. Szukała takich informacji. Swoją drogą naprawdę interesujący artykuł 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Share Article:

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close